Alla inlägg under maj 2007

Av Ghostone - 28 maj 2007 23:26

Det finns en hel del fraser som sägs numera utav både barn, ungdomar och vuxna.

Idag fick hörde jag två små killar som kom cyklandes prata.

"Visst ÄGER du? Fast jag äger ju lite jag med, eller hur?"

"Mmm... så är det." var svaret.

Hahaha...

Det är ett ord som är rätt så mycket använt just nu. "Äger".

När man tänker på det, så finns det ett nytt ord för varje generation som har fastnat för människor. Ord som sägs och återanvänds någon generation efter.

Ord som "Coolt", "Joina", "Chilla"sägs inte så mycket numera. I alla fall inte så mycket som det gjordes för flera år sedan. Och vart kommer dessa ord ifrån? Jo! Från engelskan.

Ordet Äger är en direkt översättning från ordet "own", och som används för att säga att en person är överlägsen inom något. Snack aom att svenskan blir "förengelskat"... hmm.. undrar om jag har kommit på ett nytt ord där.

;-)

Nåja, det spelar ingen roll direkt. För språket är ju faktiskt som mycket annat, något som vidareutvecklas hela tiden. Det blir större, mer meningsfullt. Och samtidigt mer tydlig.

Språken blandas, och utnyttjas på många olika sätt för att förstärka vissa händelser och/eller förstärka ett visst agerande.

Ordet JALLA är ett sådant ord exempelvis. Används både av utländska människor som svenskar. Rätt kul och höra en svensk säga till polaren: "Kom igen vi måste skynda oss! JALLA!"

Hehehe... eller när man hör den svenska tjejen/killen säga "mi amore" till en annan svensk.

Så svenskan idag är lite mer än bara "ren" svenska.

Den utländska människan är faktiskt inte annorlunda. De kan prata i sitt eget språk, och rätt som det är hör man ett svenskt ord i samtalet. Och detta är ett levande bevis på att allt blandas, och görs om till något som fungerar för alla.

Rätt grymt faktiskt!


Nähä, nu skall jag sova.

God natt!

/Ghost

Av Ghostone - 10 maj 2007 17:43

När jag loggar in i bloggen har jag 2 stycken kommentarer som jag inte har godkänt för publicering, det kanske jag gör vid tillfälle. men jag har dom där som påminnelse över hur vissa människor kan patetiskt hävda sig vara ägare utav något som sedan inte stämmer. Kommentarer som "Jag har funnits ute här på nätet länge och är välkänd härute", visar exempelvis på hur naiv en person kan vara när man pratar om internet som ett ställe där man är "välkänd". Men nåja, jag skulle kunna acceptera det eftersom den personen förmodligen menar på svenska, stora sidor. Såsom passagen, Lunarstorm och andra communities där folk i många åldrar möts. Även om dessa sidor är, världsligt mätt inte så stort egentligen, men större här i Sverige.


Det är tur att det finns i både gästboks som blogg tjänsten en tjänst där man kan välja vilka kommentarer man vill visa. På det viset kan man sålla bort de elaka eller som på något sätt klankar ner på en personligen. I bloggen går det till och med att blockera personen i fråga från att KUNNA lägga in inlägg genom IP blockering. Detta blockerar den personen i en vecka i HELA gästboken. Hahaha... skönt som f*n rent ut sagt.

Men till historien hör det faktiskt till att personen i fråga gav sig inte där, utan det triggade tydligen ännu mer. Och gav sig in på sidan WWW.ANONYMISE.COM, som i skrivandets stund ligger nere av någon anledning för att kunna skriva i gästboken utan att kunna se dennes IP adress... Hahahaha... två saker: Jag blockerade de IP nummer som kom från DEN sidan, plus att jag mailade de som kontrollerade sidan och fick dom att blockera min www adress och underliggande sidor från att användas genom deras tjänst! Hahaha... vilket resulterade till att personen ifråga gav sig... ÄNTLIGEN!!

"jaha då går jag in med anonymise och skriver då eftersom du spärrat mig här i din "gästbok"! Det har jag lärt mig från en moderator på passagen att det finns en sån!"

Hahahaha...vad bra att man har "lärt" sig att det finns en sida som skyddar ens IP adress. Vad man nu behöver ha en sådan sida till bara för att kunna skriva inlägg i en gästbok över huvudtaget är för mig en fråga. Men vill man eller kan inte stå för sitt ord, så kan jag ju förstå det till en viss del... kanske.

Nåja det är över nu. men jag har kvar vissa inlägg för att på det viset påminna mig om vad det finns för människor därute. Människor som klagar, som hävdar att vissa saker är deras men kan inte visa upp ett enda bevis att så är fallet. Tsss... patetiskt.


Vad händer annars då?

En del faktiskt. Min frus mage växer febrilt. Man kan se hur det rör sig numera. Ibland ser man hur en "våg" mer eller mindre sveper inne i magen. Det är så j**la coolt faktiskt! Hade jag kunnat, så hade jag gett vad som helst för att kunna känna, bara för en dag, hur det är att ha ett barn i magen. Det måste vara det mest underbara som finns, även om det kan göra ont och man känner sig klumpig. Hmmm... men tyvärr är ju inte naturen sån. Den har utan skrupler gjort detta till en kvinnas jobb.

Var är jämlikhetstänkandet då?

Pratade med en av mina kollegor, låt oss säga att han är utav helt andra värderingar och tankar än jag får jag tillägga. ;)

Han sa att naturen ÄR inte jämställd, det är bara något som vi människor har kommit på. Kvinnans roll i livet är annorlunda än mannens och att vi män är den verkligen "herren" i huset.

HAHAHAHAHAHAHA.....

I nästa stund ringer hans mobil och det är tjejen han är kär i.

"Hej älskling" piper han fram och låter så ynklig som bara en valp kan göra med svansen mellan benen. Hahaha.. snacka om total förändring.

Nåja, jag tror att i hemmet är det mest kvinnan som bestämmer om jag skall vara ärlig. Det är för det mesta så, att mannen får svälja mycket av det som skall göras i hemmet till kvinnans fördel. Jämställdhet? Javisst! I arbetslivet, i lön, men i hemmet... där är det smygdiktatur! ;)

Men å andra sidan. Vi män är bra på det vi gör, medans kvinnor är bra på det DE gör. VI kompletterar varandra ganska väl. Om man hittar rätt person vill säga!

Puss o kram till alla därute, bara för att visa upp en feminin sida utav mig! ;)

/Ghost

Av Ghostone - 8 maj 2007 23:46

Ja, då har man fyllt år igen.

35 år denna gången!!

Men ja... inte känner man sig gammal än. Vilket vissa tydligen vill få en att känna. ;-)

Jag ahr fått många mail idag från många kollegor runtom i Sverige som har grattat mig på min dag. Det var trevligt. Alltid kul när någon ägnar en tanke till en.

Jag har blivit bjuden på ett vaniljhjärta när jag var och åt på restaurang Paganini i stan för att jag fyllde år. Trevligt.

Jag har fått presenter utav min kollega. Låt os säga att det var inte riktigt "rumsrena" presenter... hahaha... Nåja. Jag och min fru kanske kan ha lite roligt med EN av presenterna tillsammans... Hahaha... Nu undrar ni säkert vad det var. Hmm... låt os säga att det går att bära på, men det går också att äta. Det är ej täckande, men samtidigt ej visande.

Försök gissa nu! ;-)


Efter jobbet bar det till min mor som bjöd på smörgåstårta, mer presenter och sedan mer tårta. Himla trevligt, och himla gott!

Fick pratat med syrran med som är i Uppsala och studerar. Det var roligt att höra hennes röst igen. men det var ltie svårt att höra henne, för det var en väldans tjatter vid bordet och det hjälpte nästan inte att hålla för ena örat och försöka koncentrera sig på vad hon sa.

men det gick bra ändå. Hon kommer tillbaka den 9:de Juni till lilla Varberg igen, vilket är bra tycker jag. Vill gärna att hon skall finnas i närheten när tillökningen kommer. Den är ju beräknad till den 29:e juni, så det är inte långt kvar.

Skriver mer om det vid tillfälle. Det är rätt sent nu och jag skall upp imorgon relativt tidigt för jag skall till Göteborg på butikschefs möte. Min regionschef ville att man bar kostym, så jag får väl göra det då.

å andra sidan, jag har inga problem att bära kostym, så varför inte. Jag ser dock lite "maffia" aktig ut i kostym. Så jag skulle inte kunna bära det i butiken... hehehe... Då tror dom väl att dom har kommit in i en gangsterbutik... hahaha...


Godnatt allihop, nu skall jag sova.

ZZZzzzzzz....

/Ghost

Av Ghostone - 6 maj 2007 18:56

Hahaha...

Under veckan som har varit hörde jag ett barn i butiken säga just dom orden till sin mamma. De hade precis gått förbi BR butiken i gallerian här i Varberg och ungen hade väl sett en leksaksbil han fastnade för.

Jag måste säga... jag förstår honom. JAG VILL OCKSÅ HA EN BIL!!!

Nu i Juni kommer jag att få lämna tillbaka min bil som jag har leasat utav mitt före detta jobb här i stan. Min lilla mercedes A150 måste jag lämna bort, den som har varit helt underbar att köra. Jag kommer att bli erbjuden att köpa den, men det kommer att bli för mycket pengar att betala emellan. och tyvärr skall inte företaget jag leasade den genom ha nya erbjudanden förrän i höst. Synd... jag hade gärna tagit ett leasing avtal till.


Su nu surfar man omkring och letar efter bil. Jag skall kolla med banken vad det finns för möjligheter att höja mitt lån jag redan har, och i så fall hur mycket jag kan få loss för att kunna köpa mig en bil. Beroende på hur mycket pengar det handlar om, skall jag låna 10 000:- extra, utifall att det händer något som behöver fixas med den nyinköpta bilen. man skall ju aldrig säga aldrig, som det sägs...

Har kollat på olika modeller. Saab, Volvo, VW Golf, VW Passat, Seat... Men ingen har passat prismeässigt eller som bil. Och när jag till sist hittar en liten men riktig go bil, så ligger den som utgångspris 59000:-, tydligen lite för mycket för vår ekonomi av någon anledning. Grrr...

Ibland känns det som att det är bara jag som måste offra mina drömmar och tankar för att andra skall ha det bra. Men jag vet att så är inte fallet. Men för det mesta lägger man sina drömmar och tankar åt sidan för familjens bästa. Vilket är det enda rätta.


Nu är det Hockey igen... cs!

/Ghost

Av Ghostone - 5 maj 2007 15:45

Står i butiken och säljer för fullt. VIsar den ena telefonen efter den andra, förklara abonnemang och funktioner på nya modeller och äldre.


En kund kommer in och börjar fråga lite om en ny SOny ericsson modell som är på väg. Vi kollar lite funktioner och vilket abonnemang som kommer att bli intressant när den släpps. Eftersom det är en ny modell, så kommer det inte att handlas idag, men med bra service så kommer förhoppningsvis kunden tillbaks när den nya modellen har släppts.

Jag börjar mitt "säljsnack" och påvisar fördelar och nackdelar med olika abonnemang. Går igenom vissa funktioner som kommer på den nya, jämförbart med föregångaren. Kunden står framför mig och tittar på mig hela tiden, märker att hon inte släpper mig med blicken. Detta kan vara utav många olika orsaker, men bestämmer mig för att det är nog för att hon är väldigt intresserad utav siffror och funktioner.

Jag kommer i alla fall inte att låta en sån sak påverka mig, jag är proffs på det jag gör! Jag kör mitt vanliga tuggande om huruvuda jag tycker att hon skall ha det paket som jag presenterar.

Då säger hennes kompis:-"Var skall du ha den telefonen, du använder ju inte väska?".

Då vänder sig kunden till mig och säger: -" Ja just det, finns det någon väska eller något som gör att man kan ha telefonen runt halsen hängande ner..."

Automatiskt tittar jag ju neråt när hon visar med sitt finger hur den skall "hänga". Men lyfter blicken fort när hennes finger går lite för långt ner på blusens urringning.

"- Såg du något intressant?" kom det ur henne.

FAN! Där försvann proffset. Visste inte VAD jag skulle säga.

Men hennes vän räddade mig halvt som halvt med att säga: "- Men SÅ kan du ju inte säga!"

Hahahaha... jag är proffs på det jag gör, men även proffset kan rubbas om man gör något oväntat mot honom! Men vänta bara, jag skall nog komma på ett bra svar om det skulle hända igen.

Som exempelvis... "-Uhmmm... nä?" Hmmm, det var inget bra svar heller. Jag får komma på något bättre.

Någon som har ett bra svar?

JAG VILL INTE OCH KOMMER INTE ATT STÅ SOM ETT FÅN IGEN!!! >=)


/Ghost

Av Ghostone - 4 maj 2007 23:37

Ibland känner man bara för att skrika rakt ut!!

Det finns de gånger som jag önskar att jag vore runt 10 års ålder. En ålder då man kan skrika rakt ut och folket skulle inte reagera mer än att glo lite försynt på en och sedan vända på huvudet.

Skulle jag göra det nu, skulle folk tycka att jag vore konstig samt förmodlgien ringa efter männen som har tröjan med dom långa armarna! ;)

Nåja, ibland är inte livet så enkelt att leva och tråkiga saker händer i det. men å andra sidan, hur skall man veta att livet är grymt bra om inte vissa tråkiga saker händer? Det är då man lär sig att tycka om livet lite mer.

Nähä... sängdax. Skall jobba imorgon... SJÄLV! Hoppas det blir lagom o göra, och inte för mycket.

Nåja, om det händer... shit happens. Desto mer säljer jag! SPEEDSOLVE!!

Vet du inte vad det betyder? Då kan du inte vara TPHare.. ;-)

Nattis!

/Ghost

Ovido - Quiz & Flashcards