Alla inlägg under november 2008

Av Ghostone - 10 november 2008 01:18

Mark Wahlberg

Ja, det är han som spelar Max Payne i fimen med samma namn. Filmatiseringen utav en av de största data/TV spelen som har sålts i världen. Och som en inbiten Max Payne spelare, så var jag ju bara tvungen att även gå och se filmen!

Jag hade dock varit ute på nätet innan och läst om vad folk har tyckt om den osv, vilket inte hade varit så bra recensioner. Så mina förväntningar var faktiskt inte höga. Vilket kanske är därför jag tyckte att filmen var helt ok ändå.


Filmen hade väldigt bra effekter, men storyn kunde ha varit bättre. I spelet byggs  hela berättelsen upp med tiden och man känner suget efter att få mer information. Man känner verkligen den orolighet då man itne vet vad som väntar runt nästa hörn.

Men filmens storyline tappar där. Visst förstår man vad det handlar om, men det kunde ha gjorts på annat sätt än vad som gjorts. Lite för att tillgodose spelarnas olika tycken, det är ju dock allt dom som jämför filmen med spelet!

Bullettime exempelvis. Visst fanns det i filmen, men det var under bara några korta actionsekvenser. Man fick inte se sådana häftiga stunts som att han kastar sig i luften samtidigt som han skjuter mot fiender framför i slowmotion. Eller slänger åt sidan och gör samma sak i slowmotion.

Det man kände dock igen var flasback sekvenserna, där man såg barnkammaren osv. Detta finns i spelet med.


Handlingen tänker jag inte ta upp här, den kan ni läsa om på www.maxpaynefilmen.se.

Frågan är då: Är den värd att se då?

Svaret är: JA! Den är absolut värd att se, men det är inte en sådan film som man bara MÅSTE se på bio. Nä, spara pengarna och vänta att den kommer att på DVD, det borde inte ta så lång tid för detta.


Jag ger den faktiskt 3 spöken pga Mark Wahlberg. Han är grym skådespelare, och i denna är han bara helt grym! Han bär upp hela filmen faktiskt!


Av Ghostone - 5 november 2008 22:24

William Wallace ur filmen Braveheart skriker ut detta ordet i överskriften under slutscenen. Talar inte om under vilka omständigheter för att inte förstöra för de som av någon anledning inte har sett filmen. En film som jag kan säga är en av de bäst gjorda filmerna genom tiderna.

Då kan man ställa sig frågan, varför nämner jag deta ord? Jo! För jag är ÄNTLIGEN ledig!!

Inte en dag försent kan jag säga. I slutet var jag rätt trött, det har varit en tuff period i några månader. Jag blev av med 2 riktigt bra säljare i butiken, den ena på grund av en långresa som sträcker sig över 10 månader, den andre pga studier. Två bra säljare, vilket satte en ganska stor press på mig som BC.

Helt plötsligt måste jag leta upp nya personer och träna upp dom både inom försäljning och rutiner i butik. Det känns lite som om att jag har varit mer lärare än BC i över ett år nu.

Missförstå mig rätt, jag har inget emot att coacha en person till att bli bättre och sträva efter att nå sina mål. Men det är skillnad från att coacha och vara lärare och lära ut försäljning från grunden. Speciellt när man har en budget man skall nå, och man ser hur siffrorna inte är bra och att man missar budget hela tiden.

Och när man äntligen börjar se resultat av sina säljare, så försvinner dom någon annanstans. Så ja, det har varit tufft.

Inget ont mot dom, tvärtom, jag önskar dom all min lycka och kommer alltid att finnas där om de skulle behöva min hjälp. Jag hoppas bara att de har tagit med sig något från mig, och att jag har på något sätt påverkat deras liv i en positiv riktning. För då har inte tiden varit bortkastad, och jag kan känna mig stolt. Att de någon gång stannar upp i sina liv och tänker på den tid de var under mina vingar, och kanske kan minnas den tiden med ett leende. Jag kommer i alla fall göra det.


Tillbaks till min ledighet.

Vad gör jag under min lediga tid då? Njuter av att försöka sova mycket till en början. För detta utnyttjar jag faktiskt min egen son, hans dygnsrytm passar mig utmärkt för att vila upp mig. Jag har både semester/pappaledig för att kunna vila upp mig, men också för att vara ledig med barnen. Få lite kvalitetstid med dom så att säga.

Tiden går ju rätt fort med barnen och man vill gärna hänga med lite gran av uppväxten.

Detta med pappaledighet är ju inte ENDAST en dans med rosor. Skall man vara pappaledig, så måste man ju ta ansvar för allt som den andre föräldern gjorde under SIN ledighet. Det vill säga, gå upp på natten om sonen inte vill sova, försöka natta igen och sedan gå upp och fixa till på morgonen för att lämna på dagis, för att sedan gå och hämta honom igen och underhålla honom genom lek och skoj. Det som underlättar en del är faktiskt hans sovrutiner. Han brukar somna en gång på förmiddagen och en gång på eftermiddagen. Och då hinner man sova ut själv.

Men ja, det kan vara jobbigt mitt i natten. ;-)

Men det är värt det alla gånger!!!


En vän till mig frågade för länge sedan om jag är nöjd med mitt liv, om jag har gjort saker jag ångrar jag har gjort eller om jag skulle göra dom ogjort om jag kunde.

Jag vände frågan tillbaka mot honom: " Är DU nöjd med DITT liv?" "Skulle DU vilja ändra något i DITT liv?"

Hans svar var att självklart finns det saker som man ville få ogjort, att det var saker som han önskade att han inte hade gjort.

Min fråga till honom var då varför han önskade att det inte hade hänt. Och svaret var allehanda om att det var pinsamt, löjligt, sårande, nedvärderande, olustigt... ja, det var många ord som han kunde ta fram om just varför han ville att vissa saker inte hade hänt.

Han ahde lite svårt att förstå mig när jag sa att jag ärhelnöjd med mitt liv, och att jag skulle inte vilja ändra på något och att jag ångrar INGET jag har gjort under mitt liv, och att om jag skulle få leva om mitt liv, så hade jag levt den precis likadant.

Då kom frågan: Varför?

Jo, för utan den kunskap, de pinsamma grejerna, eller de saker man har gjort som man inte är så stolt över, saker man har sagt eller människor man varit inblandad med, hade jag inte varit den person jag är idag. All den kunskap jag har fått under mitt liv, alla de fel jag har gjort udner mitt liv, men också alla de rätt jag har gjort under mitt liv, har ju format mig till den jag är idag. Så varför skall jag ångra något av det jag har gjort? De har ju varit en hjälp, till ge mig den insikt, forma de tankar och värderingar jag har idag. Det är de som har gjort mig till den man, pappa och vän jag är.

Det gäller att alltid se framåt, alltid hitta något positivt i det mest negativa. Jag har haft mina riktigt svåra prövningar, både mentalt och fysiskt. En av de mest omtumlade händelserna för bara några månader sedan.

Men om jag inte hade haft mina tankar där jag har dom idag, hade den händelsen kunnat spoliera båda mitt förhållande till mina barn, samtidigt mitt äktenskap. Men det var något jag inte tillät hända. Allt tack vare det liv jag har levt.


Det finns de som tror på att när detta liv är slut, så är det slut. Desto större anledning till att leva det så bra man kan och inte fastna i för många "dödlägen" i så fall. Fraser som "det går inte", "jag kan inte", "jag vågar inte", "det kan göra ont"... osv... Skall man inte tänka på!

Vänd på dom!

Allt har med VILJA att göra!! Om du verkligen VILL, så lyckas du med allt. om det inte går första gången, då fortsätter du tills du klarar det.


Nu är det dags för sängen. Jag lämnar bloggen med en film jag hittade på youtube. Jag håller inte med texten, men den är dock rolig att lyssna på. =)

Sov gott allihop!

/Ghost

Ovido - Quiz & Flashcards