Alla inlägg under december 2007

Av Ghostone - 25 december 2007 22:59

Innan Julen kom var jag ute och tog en promenad för att hitta något till mina anställda. Jag hade inte mycket pengar, för lönen hade inte kommit än. Och eftersom jag visste att det kanske skulle bli svårt att kunna ta sig ut tills tan, så ville jag göra det då. Jag kollade runt i hur många affärer som helst innan jag fann vad jag sökte.
Men i denna affär fick jag syn på en ganska så grotesk knivhållare. Visst, hade jag fått en sådan hade jag nog tyckt den var lite rolig. men jag vet itne riktigt om jag skulle kunna ha den framme. Se ovan!! =)


Juldagen närmar sitt slut nu...
Imorgon är det tillbaks till jobbet, och påbörja "mellandagsdelingen". Förra året var det mer eller mindre en övertalningskampanj att få kunder att välja oss istället för andra butiker.
Man kan ju inte alltid vara billigast och även kunna driva butiken rätt. Så då får man vara väldigt serviceminded istället. Något som dom flesta värdesätter mer än att betala minst.

Julförsäljningen överhuvudtaget har faktiskt varit en väntande sak. Många butiker har haft en riktig usel jul, även de butiker som annars säljer jättebra har gått ner sig ganska rejält. Läste i vår lokala tidning en av dessa butiker, där personen ifråga säger att försäljningen är riktigt bra. Men när man pratar med de anställda, samt lite "inside" info från leverantörer, så vet man att bilden är helt annorlunda. Även dom har haft det rätt dåligt, med tanke på att förra året.

Jag har vissa mål som jag måste nå som BC för en butik. Dessa har varit förvånansvärt svåra att nå de senaste månaderna. Inte nog med att de höjde min budget med 40%, utan min bäste säljare slutade på grund av att han fick ett annat jobberbjudande, som jag faktiskt tyckte han gjorde rätt i att ta. Som hans vän och mentor, så är faktiskt han värd den chansen, och där kunde han växa på ett helt annat sätt än vad han kunde göra hos mig. Visst, en förlust för mig, verkligen. Men hade jag varit i hans sits, så hade jag velat att min BC hade ställt upp för mig på det viset.

Så.. jag gjorde det.


Men jag har nya krafter i min butik nu, de behöver "vakna" upp fortfarande, men jag tror fortfarande på dom. Jag ser hur de verkligen vill sälja och att deras teknik blir bättre och bättre. Jag hoppas bara att de vaknar upp ordentligt snart, för som det är nu går butiken med minus vecka efter vecka, månad efter månad. Kvartals budgeten kan vi numera glömma, så även månadsbudgeten. Men jag ger inte upp än.
Har en strategi som jag håller på att upparbeta inför nya året, och så länge min chef inte ger mig order att avbryta mina ansätllda, så kommer jag att köra min "grej". Detta kan eventuellt få mina "krigare" att blomma upp, eller så kan det få dem att sluta. Men det är en chansning som jag måste ta tyvärr, för situationen är ohållbar, och jag MÅSTE ha någon som pallar för trycket utan att behöva dra ner sig själv och andra när motgångar finns.
Jag har köpt en bok som skall kunna ge mig lite idéer över hur JAG skall ändra min egen personlighet och hur jag skall bli en bättre ledare.
En god vän sa till mig innan julen att jag är för snäll, en bra chef som hörsammar när man behöver någon som lyssnar, men att jag inte är den chef som arbetaren behöver ha för att pressa sig själv.
Den BC som har den personal som verkligen levererar är den som är hård mot de som inte levererar. Han gav mig ett exempel på en nuvarande BC inom den kedjan jag arbetar för. Han går direkt till den säljaren som underpresterar och ifrågasätter varför han/hon inte når sina mål. Och gör personen samma sak hela tiden, så säger han rakt ut till personen ifråga att han/hon kanske skall leta efter något annat att göra.
Jag behöver kanske inte gå hela vägen att bli en sådan BC, men kanske bli mer en BC som tänker mer med hjärnan än med hjärtat. Men skall jag överhuvudtaget bli hårdare, så måste jag ändra hela min personlighet åt det hållet. Annars är det svårt att spela en roll där, och en annan sen.
Det kommer att ta tid, och det kommer att krävas mycket egen vilja och disciplin. Därför skall jag göra detta i samband med att jag påbörjar med min fysiska träning. På det viset skall jag köra en fysisk, men också en mental träning.
Mina mål skall vara indelade i små mål som skall nås, för att sedan leda mig till mitt stora mål. Vilket mitt stora mål är?
Bli bästa butiken, med bästa säljaren igen. Där jag var en gång tidigare.
I was there one's, I will be there again! =)

Så nya året 2008... BRING IT ON!!!
/Ghost


Ovido - Quiz & Flashcards