Alla inlägg under juli 2008

Av Ghostone - 25 juli 2008 11:44

Försäkringskassan...

Bara namnet på detta organ kan få väldigt många att fnysa, att skaka på huvudet och börja svära över. När man pratar med folk om FSK så brukar reaktionen vara ganska negativ. Jag kan faktiskt ha förståelse till den reaktionen eftersom det verkar som om det tar mer och mer tid innan folk kan få de pengar som de har rätt till. Vad jag däremot inte kan förstå är de människor som börjar skrika och gorma till de som svarar i telefon, vad kan det bli för bra av det?

De som svarar i telefonen kan inte påverka det direkt utfallet, de måste ju följa de regler som har uppsatts för dem.

Istället borde man kanske gå ett steg längre, och kanske ta reda på vem som bestämmer hur mycket personal som skall finnas på plats för att lösa ärenden.


Jag ringde till försäkringskassan idag. Jag sattes i köplats 307 och 20 minuters väntetid. För många kan 307 låta som jordens undergång. Men om man delar upp det så blir det ju faktiskt ca 15 minuters samtal per person i tid. Vilket är faktiskt riktigt fort.

Då skall man tänka på att det kanske är mycket frågor och mycket information som skall kollas upp. När man väl kommer fram, vill man ju inte att den person man pratar med skall stressa igenom samtalet, eller hur? Utan ge den hjälp man behöver för att få svar på sina frågor.

Vad jag tycker däremot är VÄLDIGT negativt är att många utbetalningar som vi har rätt till blir försenade. Detta på grund av årstiden, samt en omorganisation inom FSK.

Vilket betyder, att den person som tar ut föräldraledighet får inte sina dagar behandlade förrän 8 veckor sedan, SEN skall det betalas ut med, och då tar det ytterligare några dagar.

Detta påverkar ju självklart möjligheten för många föräldrar som vill ta ut ledighet för att kunna vara hemma med sina barn. Det är ju dock allt pengar som de blir utan under den månaden, vilket kan påverka ekonomin starkt, speciellt för de som redan har en pressad ekonomi.

Det pratas om att pappan inte skall vara rädd för att ta ut ledighet för att kunna vara med sitt barn, och att det är mer vanligt att de inte tar ut ledighet. Självklart att de skall få ta ut sina dagar, men då skall det fungea med utbetalningar med.


Det borde finnas en möjlighet att allt sker med automatik, och att stickprov görs för att kontrollera att det inte utnyttjas. Kanske ett sammarbete mellan arbetsgivare och FSK, där det meddelas av Arbetsgivaren om en person är hemma med föräldrapenning, på det viset kan ett program känna av utifrån den informationen om den som har begär föräldrapenning har rätt till det eller inte. En tanke bara...

Jag ringde som sagt var till FSK angående mina dagar som jag begärt föräldrapenning för. Detta var för i början av Juni. Hon jag pratade med (Väldigt trevlig får jag säga), sa att det gått 6 veckor sedan jag anmälde det, coh att det är 2 veckor kvar innan det behandlas. Att detta tyvärr beror på att under sommaren är det högtryck för föräldrapenning och att det just nu sker en omorganisation inom FSK. Ja, vad säger man... Ekonomin är pressad ordentligt. Jag får ju inte pengar för dom dagarna i lönekuvertet, vilket då blir liiiite jobbigt.

Men som tur är, så är man ganska bra på att hålla i pengarna, och kan anpassa sig. =)


Nu måste man ju med den vetskapen att det tar så lång tid, planera sin ledighet med omtanke för ekonomin. När man vet att man kommer att få en bra lön, så kan man ta några dagar. Inte innan.

Vad synd, det hade varit kul att få vara hemma och leka med sina barn då och då. Nåja, det finns ju faktiskt söndagar man kan göra det på. :-)


Väl mött!

/G

Ovido - Quiz & Flashcards