Alla inlägg under februari 2009

Av Ghostone - 21 februari 2009 18:05

Snacka om att man har mycket i huvudet nu!!

Vissa saker har ändrats i ens liv, och tankarna får en att tänka på framtiden. Vad finns det där? Vad väntar?

"Where no man´s been before", framtiden, el futuro, the future...

Ibland ställs man för val som kan påverka hela ens framtid.

Och när de kommer, blir man helt omtumlad och vet varken ut eller in. man msåte ta ett val och man är rädd för att göra fel val. Vad händer om man väljer det, och vad händer när man väljer det andra? Ja, många frågor och många "OM".

Men en god vän till mig sa att om det är något man brinner för och har velat det länge, så skall man inte tveka, man skall köra på! Ta chansen!

Och det sätmmer ju. För om man inte tar det, så kommer man alltid tänka på "tänk om".

Abraham Lincoln sa en gång:

And in the end, it's not the years in your life that count. It's the life in your years.

Vilket stämmer helt och hållet!

Det är inte hur länge du har levt, utan hur du har levt ditt liv som räknas!

Kloka ord från en klok man.

Ord som man har levt efter enda sedan jag läste dom första gången, minns inte ens hur länge sedan det var dock. ;-)

Så länge sedan var det!


Ha det gott därute!

/Ghost


PS: Besök gärna brorsans blogg, länken finns under mina länkar, annars får ni den här: http://manquel.bloggagratis.se

En halmstadbor som är med om en del... ;-)

Av Ghostone - 1 februari 2009 16:04

Nu står man på jobbet en dag då man inte borde stå här.
Är igentligen ledig varje söndag, men idag är det "löne"söndag och då är butiken öppet. Jag brukar vara ledig dessa dagar med, men just idag har min arbetare av någon anledning råkat ut för något.
Han ringer mig 12:45 och säger att han svimmade i lagret(!!!). Han hade gått in i lagret och sedan vaknat på tomlådorna.
Han vet inte vad som hänt. Jag hade precis fått min son att somna, plus att jag var själv hemma. Självklart börjar ju jag tänka på hur jag skall lösa det.
Som tur är, så har man föräldrar som ställer upp!

Jag lämnar min syter med min sovande son och tar mig ner till butiken för att avlösa min arbetare.
Jag skickar honom till akuten, min far får köra honom.
Sånt här får en att tänka till lite, alltså... vad som kan hända i ens liv.
Killen är inte mer än 20 år, och så svimmar han i lagret. Vad händer med världen?
En gammal vän till mig, en känd profil i tv som nu sist ställde upp på Lets dance, fick problem med hjärtat. Killen är inte mer

än 36 år ju!
Fler av hans dans kollegor får problem, en efter en. Den ene sliter med feber i kroppen och får svårt att andas, den andra

sträcker benet och får gå gipsad och en annan får operera huvudet på grund av en blödning i hjärnan...

Befolkningen i sverige är på väg mot en vägg som heter duga. Att arbeta, prestera och alltid sikta på alldeles för höga höjder börjar så smått ta ut sin rätt på svenska folket.
Man inser inte hur utsatt man kan vara förrän man märker antingen hur ens omgivning blir sämre och sämre eller att man själv åker på det som många andra gör.
"Att gå in i väggen" är ett begrepp som har spritt sig hos många. Ett begrepp som inte fanns förr i tiden. På 50/60 talet

fanns inte begreppet, men det fanns människor som av olika anledningar drabbades av åkommor som läkaren inte kunde hitta förklaringar på. Människor kollapsade, men visade inga tecken på infektioner eller annat fel. Människor blev extra känsliga och började gråta för allt, vilket läkare då kunde tro var en knäpp i huvudet mer än arbetsrelaterat.
Ja, begreppet "gå in i väggen", fanns inte riktigt då.
Idag är både begreppet och den mer realistiska namnet "utbränd" ett känt faktum.
Vilka blir då utbrända?
Jo, de som av någon anledning inte klarar trycket eller inte har vad som krävs för att prestera till de mål som skall nås. Detta kan låta väldigt hårt för många, och kanske rent utav taskigt skrivet. Men jag menar faktiskt inte negativt i den bemärkelsen att vi suger. Nej, jag menar att vi har för höga krav på oss själva.
Arbetslivet kräver mer utav arbetaren än vad kanske arbetare kan leverera, eller vad som är egentligen acceptabelt. Man ser i dessa ekonomiska tider där krisen har gjort att många har blivit av med sina jobb.
De drabbade är ju både de som blir av med sina anställningar OCH de som är kvar. Båda får ju mer press på sig. Den ena för att han/hon måste finna ett nytt jobb för att få ekonomin att gå ihop, den andre får ju jobba extra mycket för att få företaget att rulla.

Mitt tips är ganska enkelt, men inte alltid enkelt att genomföra.
Se över ditt liv, plocka ut det som är viktigast. För vissa är det den familj de har, för andra kan det vara vännerna.
Utnyttja dessa för att må bra. Spendera så mycket av din lediga tid du kan med det som gör dig lycklig/glad.
När det gäller arbetet, så skall man inte sätta för höga mål. Sätt mål som du VET att du kan klara, när du har klarat dom, kan du ju alltid sätta nya. Det är aldrig försent att ändra sina mål till det bättre.
Visualisera ditt mål, rita upp en bild i ditt inre. För de jag pratat med hur man gör för att må bra har jag bland annat tagit upp dessa punkter:

  • För att nå ditt mål, måste du inte bara veta att du når det, du måste TRO på att du når det. Om man verkligen tror på något, så kommer man verkligen imponera sig själv över hur mycket du kan uppnå.
  • Rita upp en bild i ditt inre att du mår bra! Om du vet och tror på att du mår bra, hur kan du må dåligt?
  • Problem har ALLTID en lösning, det gäller bara att hitta den.
  • Ta dig tid att ta hand om dig. Det kan vara vad som helst som får dig att känna dig bra. Ta ett bad när du kommer hem. Unna dig något lyx i matväg, eller kanske i klädesplagg.

En god vän berättade för mig att livet inte kändes riktig bra. När vi hade pratat ett tag kom vi fram till att han gillar basket.

Så min rekommendation till honom var att han skulle hitta ett ställe där han kund köra lite basketkast eller något.
Han hittade en skola som han kunde besöka efter jobbet. Han köpte sig en basketboll och åker dit efter jobbet varje gång han känner sig deppig eller tycker att livet suger. Kör några kast, dribblar lite med sig själv. Detta enkla sak har gjort att han känner sig piggare, orkar mer och är gladare.

Så...
Det gäller att se tecknerna och reagera. Låt det inte gå överstyr, ta hand om dig. För det är ingen annan som kan göra det åt dig, du måste ta steget själv.

Puuhhh... Nu har man skrivit av sig lite grann.
Ha en underbar söndag, och en ännu bättre kommande vecka! =)
/G

Ovido - Quiz & Flashcards